Lef en vertrouwen: dat zijn kernwoorden die het project leereenheden in de regio Amersfoort-Eemland omschrijven. Het is deze pioniersregio waar in 2018 werd gestart met een projectgroep. “Een prachtige kans om met creatief denkende organisaties te verkennen hoe de toekomst van de zorg eruit zou kunnen zien”, zo omschrijft projectleider Erna Laclé dit proces. Vanuit de behoefte om deze kennis te delen – en met een vleugje terechte trots op de regio – verzamelde Utrechtzorg de verhalen van dit project in de uitgave ‘Leereenheden in de zorg: Pioniersregio Amersfoort-Eemland’.
Marieke Morrison (MBO Amersfoort) blikt in deze uitgave samen met Esther Marskamp (ROC Midden Nederland) en Geerard Siereveld (Hoornbeeck College) terug en vertelt over de lessen en successen van deze unieke samenwerking.
“In 2018 bleek uit het RAAT Amersfoort-Eemland de behoefte om modulair op te leiden”, vertelt Marieke, docent Verpleegkunde aan MBO Amersfoort. “Nadat zorgorganisaties leereenheden hadden vastgesteld, vroegen zij ons – de regionale mbo-scholen – wat wij daar inhoudelijk belangrijk aan vonden. Toen zijn we allerlei mensen gaan verzamelen om samen over deze vraag na te denken.”
Esther legt uit dat er twee werkvormen bestaan waarin er regiobreed gewerkt wordt aan de leereenheden: een projectgroep en een ontwikkelgroep. Esther: “Marieke en ik nemen deel aan de projectgroep, waar samen met zorgaanbieders, onderwijs-instellingen en Utrechtzorg plannen gemaakt worden en de voortgang bewaakt wordt. Marieke en Geerard zitten samen in de ontwikkelgroep, waar ze onderwijs-inhoudelijk invulling geven aan deze plannen en opdrachten. Zoals het ontwikkelen van een bepaalde leereenheid.”
Marieke: “We zien dat veel mensen leereenheden met goed gevolg afronden. Sommigen stoppen daarna, en zetten het geleerde direct in in de praktijk. Ze hebben er immers een geldig certificaat mee verdiend. Maar veel gaan erna door, ontwikkelen zich nog verder en halen hun diploma.”
Verder lezen? Download de uitgave hier.